Ia adalah diriku

The writer, (again) wishes to remain anonymous.Therefore any information on the source of this piece shall remain confidential.

...................................................

Ia adalah diriku

Hatiku kering. Terasa segala program tarbiyyah, daurah, mahupun usrah yang dihadiri tidak lagi mendatangkan kesan terhadap diriku. Bermula perasaan sangka buruk terhadap Allah. Adakah Dia sudah meninggalkanku?

Betapa kering hatiku. Aku menunding jari pada naqibku. Setiap kali usrah, aku mengelamun. Pengisian yang diberi seakan tiada makna. Bosan. Seakan benda yang sama. Ilmunya cetek. Aku rindu akan pengisian Ustadz yang biasa menyemarakkan semangatku yang mudah futur. Tapi aku pasrah mendapat naqib yang serba kekurangan. Hanya dua tiga tahun lebih ‘senior’. Mana mungkin mempunyai kesan yang sama dengan ‘Ustadz’ yang hidup mati bersama dakwah.

Tibalah masanya untuk daurah bulanan. Yang semestinya dihadir oleh ikhwah-ikhwah yang berada di jalan yang sama. AKu ingin tumpang akan semangat mereka. Aku ingin mendapat picisan hidayah yang mengalir dalam tubuh mereka. Aku berharap mereka dapat menyalakan kembali obor yang kian malap. Moga perjumpaan kali ini mampu ‘membasahkan’ jiwaku.

Tetapi lain pula jadinya. Masing-masing merindui sesama sendiri. Maka jadilah ia majlis ukhuwwah. Berjenaka. Bersuka ria. Bercakap kosong. Bertanya khabar. Aku pun terikut-ikut. Kononnya berukhuwwah. Maka sekali lagi pulang dengan tangan kosong. Hatiku masih kering. Nah, lepas ini ada program besar. Aku yakin ceramah ustadz cukup ‘kow’ untuk mengaktifkan kembali semangat jihadku.

Tibalah saat program. AKu bersemangat. Menunggu ketibaan ustadz. Dikelilingi jua mad’u-mad’u yang sepatutnya menjadi ‘sasaran’ ustadz pada program ini. Tapi aku yang mendamba ‘hidayah’ dariNya. Ceramah pun bermula. Aku tertidur.

Masih kering. Tiada kesan langsung. Menitis air mataku pada subuh itu. Terasa hina di hadapanNya. Ini semua salah exam. Kerana sebelumnya amalku begitu hebat. Qiyam, ma’thurat, puasa dhuha tidak kutinggal. Tetapi exam menyebabkan ia merudum sekali harung.

Celaru aku memikirkan sumber diriku futur. Pening menganalisa kelemahan orang lain. Terlupa akan keadaan ruh sendiri yang lapar menanti penambahan juzu’ hafazanku. Yang dahaga ingin merasai nikmat sujud di kala manusia berdengkur. Yang rindu lidah yang basah berzikir kepadanya. Juga mengidam pada hati yang khusyu ketika di hadapanNya.

Tik tok. Masa berlalu. Aku masih berada di takuk yang lama. Buntu mencari jawapan. Mengapa hatiku masih kering? Aku memohon hidayahNya. Aku perlu melakukan sesuatu. Perlu biasakan kembali bangun malam. Beruzlah denganNya. Meminta kepadaNya. PERLU.

Lambat laun aku sedar. AKU yang perlu berubah. Bukan mengharap semata-mata. Serupa diriku seperti kaum lampau yang meminta mukjizat. Meletakkan pra syarat ‘keajaiban’ sebelum beriman. Menanti yang ‘luar biasa’. Serupa! Astaghfirullah.

Aku terlupa. Amal fardi yang sepatutnya menjadi benteng antara aku dan syaitan tidak dikukuhkan. Bolos dengan mudah. Maka datanglah si laknatullah menyisip ke dalam diriku. Mula membisik. Sedikit demi sedikit. Terkikis amalanku.

Hidayah milik Allah. Ia perlu dicapai oleh mereka yang ‘mahu’. Bukan ditunggu-tunggu. Mana mungkin hati yang jauh dari Allah dapat disentuh oleh hidayahNya. Mana mungkin ia dapat menyentuh hati lain dengan perkataan yang tidak disandar kepada AMALAN. Cakap kosong semata-mata.

Maka bukanlah salah naqib. Bukan salah exam. Bukan jua salah ustadz. Salah diriku jua. Yang alpa dengan dunia. Yang kurang amalnya. Menyalahkan semua kecuali yang di hadapan cermin.


Agen perubahan yang kunanti akhirnya sampai. Ia adalah diriku.

The Dream...

He wakes up screaming

Realizing he’d been dreaming

Sweaty yet relieved

For he had believed


That for a moment

His country was in torment

As towers lay in ruin

Bombed, flattened to dust

Bodies lay astray


As the sirens bellowing fast

Silent screams ensue

Of shock more than fear

For the cocoon had burst


And death felt so near

The red of Klang river

As smoke from KL tower

Raised from the ashes

A fire burning within

Unleashed in spirit


A wave of defiance

As the people rised

Ready to die

As martyrs they strived

As the enemies arrived


He woke up screaming

Realizing..he’d been DREAMING

Fatih still cries



1453

Allahu akbar, Allahuakbar
La ilaha illallah...
On that day
Tears flowed freely
As the best of armies,
Through time and history
Marched through the walls
Al fatih standing tall,
The architect of their fall...


Constanstine was uprooted
Tyranny lay defeated
As muslims rejoiced
For al-haq had triumphed

In the halls of aya sofia
Mehmet stood in silence
Not once did he feel proud
Allah's reward for his patience


The first athan,
Called at dawn
As mehmet cried
Prostrated and sighed

For they had won
As the prophet foretold
But knew he could never rest
For jannah is but
An unending quest


2009

The call of athan
In the evening sun
Exuding elegance
Profound magnificence

Fatih still cries
Coupled with sigh
But not of joy
Instead of pain

For the empire that stood
Has changed for good

Our GAZA



Our gaza,

I read of your pain

Unblinking, eyes strained

Of unspoken terror

And unacceptable horror



Our Gaza,

Day after day

We weep upon you fate

Helpless to stand up

Yet all we do is demonstrate



Off to the streets

Clad in black and white

DEMANDING an end

To the one-sided bloody fight


Yet children still bleed

Helpessly in need

Lifeless, in the arms

Of a father face in tatters

Yet his heart is calm

For faith in Allah is what matters


Our gaza

Stand fast you must

For victory is near

In HIM we trust

To save our most dear…


Our GAZA…



 

Design in CSS by TemplateWorld and sponsored by SmashingMagazine
Blogger Template created by Deluxe Templates